האם כהן שהוא "שליח ציבור" עולה לברכת כהנים?

האם כהן שהוא

שאלה:
האם כהן שמשמש שליח ציבור חייב לעלות לדוכן לברכת כהנים, או שהוא לא חייב?

ידוע לי שישנן שתי תשובות: אחת של המחבר האומר שכהן משוחרר, ושדה חמד המחייב. האם קיימות תשובות נוספות? (זאב ג').

תשובה:
יסוד ההלכה ביחס לכהן שהוא גם ש"ץ (שליח ציבור / חזן), מבוסס על העובדה שבעבר היו מתפללים בעל-פה ולא מתוך סידור, ולכן אסרו על שליח ציבור שהוא גם כהן לשאת כפיו (לברך), שמא יתבלבל ולא יצליח לחזור כראוי לתפילתו. עם זאת, גם אז התירו לש"ץ לשאת כפיים, בשני תנאים: א. שאין כהן אחר מלבדו, ב. שהוא בטוח שלא יתבלבל בתפילתו. וזו לשון המשנה: "אם אין שם כהן אלא הוא - לא יישא את כפיו, ואם הבטחתו שהוא נושא את כפיו וחוזר לתפילתו - רשאי" (ברכות לד,א).
בזמננו, כאשר מתפללים מתוך סידורים ואין חשש שהכהן יתבלבל בתפילתו, נחלקו הפוסקים; יש שכתבו שכהן שליח ציבור רשאי לשאת את כפיו, אפילו אם יש כהנים נוספים בבית הכנסת ("פרי חדש" סימן קכח, סעיף כ), אך לדעת רוב הפוסקים כל מה שהתירו שיחזור לתפלתו - הוא רק אם אין כהן אחר במקום. הסיבה במקרה זה נובעת מרצון למנוע מברכת כהנים להתבטל. כך גם פוסק בשולחן ערוך (או"ח סימן קכח, כ), וכך הסכמת רוב הפוסקים.

אמנם, הרב טוקצינסקי העיד, שמנהג הספרדים בירושלים בזמנו - שכהן ש"ץ נושא כפיו גם אם יש כהנים אחרים בבית הכנסת, כדעה הראשונה, אולם רבים אחרים העידו שאין המנהג כן. (ע' ילקוט יוסף סימן קכח סעיף נו). כך גם נהגו אצל החזון איש והרב קנייבסקי - שהש"ץ אינו נושא את כפיו כשיש כהנים אחרים (ארחות רבנו ח"א עמ' סו).

יש דעה נוספת, "אמצעית", הסוברת שאם יש רק כהן אחד מבלעדי הש"ץ – הוא צריך לעלות לברך, כי ברכת כהנים מהתורה לא מתקיימת בכהן אחד (שו"ת אז נדברו חי"ג ס' לד)

לסיכום:

כהן ש"ץ לא יעלה לדוכן לברכת כהנים אלא אם כן הוא הכהן היחידי בבית הכנסת (משיב: הרב חן שריג).

לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.